CO-vrij gecertificeerd
Altijd een bedrijf in de buurt
Binnen 24 uur reactie
Voorkom gevaarlijke situaties

Uit onderzoek blijkt wel dat een aanzienlijk aantal gevallen van koolmonoxidevergiftiging wordt veroorzaakt door verkeerd geïnstalleerde, slecht onderhouden of defecte cv-ketels.

Volgens het rapport “Koolmonoxide – onderschat en onbegrepen gevaar” van de Onderzoeksraad voor Veiligheid uit 2015 was in ongeveer de helft van de gevallen waarin koolmonoxidevergiftiging werd vastgesteld, de oorzaak een verkeerd ge├»nstalleerde of slecht onderhouden cv-ketel. Dit betekent niet per definitie dat de cv-ketel zelf het probleem is, maar dat het probleem kan liggen bij de installatie, de afvoer van rookgassen of het onderhoud van de ketel.

Het is daarom belangrijk om bij de installatie en het onderhoud van een cv-ketel altijd een erkende CO-Vrij gecertificeerde installateur in te schakelen en regelmatig onderhoud te laten uitvoeren om mogelijke problemen tijdig te signaleren en op te lossen. Ook is het aan te raden om een koolmonoxidemelder te plaatsen in de buurt van de cv-ketel en in de slaapkamers, zodat eventuele lekkages tijdig worden opgemerkt.